Roman Mácha
standard-title Styl práce

Styl práce

Styl práce

Fotograf BrnoZákladem kvalitní portrétní či svatební fotky je práce s lidmi. Umět naslouchat, vyslyšet přání a být empatický. Udělat fotku tak, aby skvěle vystihla daného člověka. Někteří lidé jsou extrovertní a fotogeničtí, tam je focení obvykle jednodušší. Je však také spousta lidí, kteří jsou spíše introverti, rádi by fotky, ale déle jim trvá, než se otevřou a uvolní. Dobrý portrétní fotograf především musí umět jednat s lidmi. Ti, co jsou obdařeni kouzlem osobnosti, zde mají snazší cestu a dokáží vykouzlit skvělou fotku, zatímco jiní ještě ani nenavázali kontakt s fotografovaným. Jak jsem na tom já, můžete posoudit sami. Každopádně doporučuji přečtení referencí. Dozvíte se, že jsem kreativní a energický fotograf, se kterým nuda nehrozí. Uděláte si dle nich představu o tom, jak celé focení probíhá.

 

Fotograf BrnoPokud je to možné, snažím se fotit bez blesku. Klasická ukázka práce s denním světlem je zde. Malá hloubka ostrosti a oddělená modelka od pozadí, kde vodotrysk a stromy neruší, jen dotvářejí světelnou a barevnou kulisu snímku. Pokud je blesk nutné použít, je využit na projasnění stínů a to tak, aby zjevně neovlivňoval focenou scénu. Jsou i případy, kdy je blesk hlavním zdrojem světla a pak je vhodné fotku pojmout v jiném stylu a zvýraznit to, co je třeba. To se využívá často u fashion fotek, kdy se scéna nasvěcuje jinak než při portrétech a svatbách. Využil jsem toho například při focení v Paříži. Louvre, fotka u pyramidy s temnými mraky.

Fotografie

Dnešní doba mi přijde až příliš syntetická a v jistém slova smyslu konzervativní. Většina fotografů fotí v ateliéru, nastaví si 2 blesky a „jede“. Jak je vidět z fotek v galerii, nerad se nechávám svazovat prostory ateliéru a rád fotím venku. Focení v ateliéru je vhodné například pro těhotenské fotky a focení aktů, tam může být ono uzavřené prostředí bez rušivých vlivů přínosem. Zvýrazní se tvary, křivky a snadno se pak můžeme soustředit jen na to, co je třeba. Černé či bílé pozadí dotvoří jednoduchost a nadčasovost fotky.

Portréty, svatby a glamour raději fotím v exteriérech a větších interiérech, kde je naopak výrazná kulisa prostoru. Vhodně fotku doplní, nejen obsahem, ale i barevně a dokreslí atmosféru.

Mám v oblibě focení s nízkou clonou, tedy takové fotky, kde hlavní motiv vystoupí ze scény a další motiv se stane jen doplňkem. Tento styl nepoužívá příliš mnoho fotografů. Focení je totiž mnohem náročnější na přesnost a hlavně technické vybavení a provedení. Takovéto fotky však vypadají zcela jinak než běžné fotky, které udělá zrcadlovka se setovým objektivem, neřku-li kompakt či mobil. Zejména pak na velkém formátu vynikne jejich prostorovost a náboj. Kontrasty a dynamika jsou na zcela jiné úrovni.

Retuše

Spousta fotografů nabízí retušované fotky, otázkou však je, jak precizně je retuš provedena. Já osobně preferuji kvalitu nad kvantitou, a přestože se snažím mít všechny fotky perfektní, některé jsou očividně luxusnější než ostatní. Ty je pak vhodné dotvořit retuší a udělat z nich pověstnou třešničku na dortu. Někdo považuje za retuš jen převod do černobílé fotografie, nebo barevnou korekci. To však retuš rozhodně není, je to jen upravená fotka, takže pozor, ať nekupujete zajíce v pytli. Retuš je nejen celková úprava fotky, doostření, vyvážení barev, projasnění, ale také vyzdvižení patřičných detailů a vyladění kompozice k dokonalosti. Pokud je retuš precizně provedena, o což se u portrétů vždy snažím, pak je vyladěno, případně i kompletně předěláno líčení dle požadavku na konkrétní fotku. Oči, které jsou středem pozornosti, projasňuji a zvláštním postupem zvýrazním jejich lesk a jiskru. To naprostá většina fotografů zanedbává a fotky proto postrádají onu přidanou hodnotu a mystično. Další možností je úprava pleti, ať už se znaménky nebo bez nich a následná restrukturalizace. Pleť pak působí hebce a mladě. Toho nelze dosáhnout make-upem, jelikož to je korekce pouze plošná, kdežto zde se jedná o 3D modelaci včetně stínování. Samozřejmě je pak možné použít ještě další triky z digitální kuchyně. Na mohu přání změnit například barvu očí nebo tvar obočí. Na všem se dá domluvit. Tyto sofistikované retuše se vztahují na portréty, book, glamour a akty. U svatebních fotografií dělám základní úpravu barev, kontrastu, ostrosti, projasnění obličeje. Rozsáhlejší úpravy je možné sjednat. Osobně preferuji přirozenost, tedy aby focená osoba byla onou skutečnou, jen v lepším světle.

Fotografické pojmy jak to cítím já

Zábava

Spousta lidí se bojí focení. Přiznám se, že já sám jsem měl z atelieru a focení v něm trauma. Osobnost fotografa má na průběh focení zcela zásadní vliv. Když potkáte nudného fotografa bez optimismu a energie, předznamená to, jak asi focení dopadne. Atmosféra při focení se na fotce vždy zrcadlí. Protože jsem dosti kreativní, energický optimista, fotky nejsou nudné, šedé a všechny stejně provedené. Jsou hravé, nadčasové a uvolněné. Lidé, kteří se mnou fotili, potvrdí, že nejde jen o focení, ale je to pěkně strávené odpoledne se spoustou legrace zdokumentované na fotografiích.

Kompozice

Základem kvalitní fotografie je kompozice. Tedy to, kde je objekt zájmu umístěn, jak je zaostřen a jaká je jeho sounáležitost s okolním prostředím. Pokud si do pozice objektu dosadíme osobu, pak je důležitý výraz dané osoby. A to je již o komunikaci… Při portrétní fotografii stavím výraz výše nežli samotnou kompozici snímku. Zachycení emocí na rozdíl od spousty jiných fotografů považuji za hlavní. Fotka pak má atmosféru, která z ní doslova vyzařuje.

Hra barev

Protože mě už od mala zajímala spousta věcí, dostal jsem se i k vlivu barev na člověka a jeho okolí. Využívám tedy svých rozsáhlých znalostí a pracuji nejen s fotografovaným člověkem, ale i s barvami které jej obklopují. Ideální je barevné propojení prostředí s oblečením portrétovaného a taktéž s líčením, které celkový dojem dotvoří. Často využívám přírodní zdroje světla a tak je hra barev mnohem pestřejší, než když se jedná o běžné focení v ateliéru, nebo venku, ale s bleskem, který potlačí atmosféru.

Světlo a stín

Světlo je základem fotografie. Jeho intenzita, prostorovost a barevnost mají hlavní vliv na vyznění fotky. Dobré světlo může být stejně tak za slunečného dne, při obloze pod mrakem, ale i po západu slunce. Mám rád specifické přírodní podmínky a pracuji se světlem hlavně v exteriéru. Příroda poskytuje nepřeberné množství variací a tak je stále co obdivovat, objevovat a dokumentovat.

Reference

Loading…